Zendr

Allmän info Leman om sändningar

Uppdaterad
  • Hur hanteras missad upphämtning inrikes och utrikes? Vad vill ni att vi gör?

Om upphämtning är missad hör av er till oss så bokar vi om det om kurirbolaget tillåter det, ibland måste en ny bokning göras.

  • Hur hanteras och rapporteras eventuella skador eller förluster? 

Skickas till oss (express mailen) sen tar vi det vidare med kurirbolaget. Viktigt att ni bifogar faktura på godset samt vid skada, bild på det skadade godset.

  • Hur hanteras returer? 

Om inte mottagaren svarar kurirbolaget inom rimlig tid så skickas godset automatisk i retur till avsänder på avsändares räkning.

  • Hur kommuniceras eventuella förändringar eller förseningar till oss/kunderna

Skickas via mail

  • Finns det några garantier vid leveranstider? 

Nej, det finns tyvärr inte

  • Vilka är de maximala och minimala måtten för en försändelse? 

Det finns inga minimala mått och max mått beror helt på vilket kurirbolag som ni skickar med. Denna info kan ni alltid hitta på kurirbolagens hemsida.

  • Finns det specifika riktlinjer för förpackning och mått som kunder bör följa? 

Nej, men det måste ju vara packat så det går att transportera, så emballage måste alltid finnas. Beträffande mått så kolla på kurirbolagets hemsida.Om det är farligt gods som ska skickas så måste kunden följa IATA’s bestämmelser för transport av farligt gods.

  • Finns det viktgränser för försändelser? 

Ja, för att det ska räknas som normal kurir så är max vikten 70 kg (FEDEX,DHL) och för UPS 30 kg.

  • Hur utförs tulldeklarationen för importerade och exporterade varor? 

Det tar kurirbolagen hand om.

  • Vilka dokument krävs för att genomföra en korrekt tulldeklaration? 

Faktura med korrekt värde samt HS code och diverse certifikat om sånna behövs vid importen. Även EORI nummer till svensk avsänder/mottagare

  • Hur lång tid tar det normalt att få tullklarering för importerade varor? 

Den kan man få samma dag eller dagen efter klarering men tror inte att kurirbolagen skickar dessa direkt till slutkund så om mottagaren önskar kopia meddela oss så tar vi kontakt med kurirbolaget.

  • Finns det några sätt att påskynda tullklareringen? 

Se till att lämna korrekt information på fakturan så allt går smidigt.

  • Om en tullfaktura inte är korrekt ifylld medföljer det några merkostnader för kund?

Om en tulldeklaration redan är gjort så tillkommer det som oftast en avgift för omprövning hos Tullverket, cirka SEK 450,00.

warning Created with Sketch.