Allmän info GOT om sändningar
- Hur hanteras missad upphämtning inrikes och utrikes? Vad vill ni att vi gör? Blir det någon bomkostnad?
Paket, boka på nytt. Om inte hämtat efter 2ggr kontakta oss med båda pickup ref så kollar vi med fedex varför det missats, och bokar en ny. Samma gäller import europa.
Freight, kontakta oss och vi bokar ny. Inga bomkostnader hittills.
- Hur hanteras och rapporteras eventuella skador eller förluster?
Ni mailar oss om caset, och vi återkommer med följdfrågor och fomulär att fylla i.
- Hur hanteras returer?
Menar du returer som sker på transportörens initiativ, isåfall så kan det ske när mottagaren nekar, fedex inte hittar adressen, adressen är fel, felaktig sändning mm, många anledningar. Det brukar returneras med economy, men ingen garanti att så sker, fedex har rätt att välja service.
- Hur kommuniceras eventuella förändringar eller förseningar till oss/kunderna?
Via er tracking i portalen.
- Finns det några garantier vid leveranstider?
Nej,
- Vilka är de maximala och minimala måtten för en försändelse?
Paket
Högsta tillåtna dimensioner för paket: 274 cm bredd och 330 cm längd och omkrets* kombinerat
Maximal vikt per paket: 68 kg
Freight
Max 998 kg/kolli max 178 cm höga, 302 cm långa 203 cm.
- Finns det specifika riktlinjer för förpackning och mått som kunder bör följa?
Fedex har guidelines, enligt deras fraktvillkor.
Transportvillkor — september 2023 | FedEx Sverige
- Finns det viktgränser för försändelser?
Se ovan
- Hur utförs tulldeklarationen för importerade och exporterade varor?
Fedex utför tulldeklarationerna om inte importören har angett annat.
- Vilka dokument krävs för att genomföra en korrekt tulldeklaration?
Tullfaktura.
- Hur lång tid tar det normalt att få tullklarering för importerade varor?
Normal samma dag som godset ankommer, när det gäller priority, med economy är det så fort som de har möjlighet.
- Finns det några sätt att påskynda tullklareringen?
Ha korrekt info på tullfakturan. Saknas något blir det liggandes tills det har uppdaterats.
- Om en tullfaktura inte är korrekt ifylld medföljer det några merkostnader för kund?
Omöjligt att svara på, det kan tillkomma. Blir den tex införtullad felaktigt och måste göras om så finns risk att det tillkommer kostnader.
Är det något ni önskar från oss, ngt vi kan förbättra vid kontakt?
Nej, allt bara bra😊